ACTUALITAT‎ > ‎Notícies CCOO‎ > ‎

PROU desigualtats, bretxes i pobresa

8 de març 2016, 2:01 publicada per Seccion Sindical CCOO Quiron Bcn
La recuperació econòmica és un miratge que té un impacte diferent per a dones i per a homes. A Catalunya creix la inactivitat per a les dones respecte de l’any anterior, majoritàriament per atendre necessitats de cura, criança i dependència. En canvi, la taxa d’ocupació no creix i quan ho fa  és per un tipus d’ocupació precària amb contractes a temps parcial, temporals i amb jornades irregulars, amb especial impacte en la qualitat de vida i la salut de les dones. Les dones tenim cada vegada menys temps per guanyar el mateix, tenim menors ingressos per salari, un poder adquisitiu inferior, ens promocionem menys a les empreses i ens costa molt assolir la paritat en àmbits masculinitzats i en llocs més ben valorats. La bretxa, tant en els salaris com en les prestacions per atur o pensions, és cada vegada més gran. La taxa d’atur masculí minva lleugerament, però la taxa d’atur per a les dones augmenta. La majoria de les persones aturades de llarga durada són dones i també la majoria de les persones de 45 a 60 anys que, arran d’aquesta situació, decideixen cercar la seva primera feina. La negociació col·lectiva és la via per poder aconseguir millors condicions laborals per a homes i per a dones, i CCOO està fent un pas endavant prioritzant en les meses de negociació l’eradicació de la bretxa salarial i el combat envers la violència masclista, l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe. La violència masclista té una dimensió alarmant en tots els àmbits, especialment la que genera assassinats. En l’àmbit laboral les dones tenen dificultats per fer visible l’assetjament sexual i per raó de sexe, i els pressupostos que es dediquen a les polítiques públiques d’igualtat cada vegada són menors i insuficients. Amb la crisi europea de persones refugiades tornem a constatar l’impacte, entre d’altres, que tenen els desplaçaments en dones i nenes i que suposen el patiment de  vexacions, agressions físiques, abusos sexuals i violacions, o risc de ser traficades amb fins d’explotació sexual.

Extret del manifest de CCOO